24.6.2021
Vantaan kaupunki / HR:n kehittämispalvelut, Vantaa

Tukea henkilöstölle korona-aikaan yhteistyöllä, ketterästi ja innovatiivisesti

Käytössä

Tarve ja tavoitteet
Idea kehittämisestä syntyi aidosta ja pikaista reagointia vaativasta tarpeesta, kun korona mullisti työnteon. Koronan aiheuttama poikkeustilanne kuormitti uudella tavalla, joten Vantaalla pidettiin tärkeänä tukea henkilöstön jaksamista ja työhyvinvointia sekä helpottaa työntekoa erilaisilla tukipalveluilla (mm. päivystyksellinen työnohjaus, poikkeusajan coaching, virtuaalivalmennukset). Tavoitteena oli, että tietoa ja tukea on helposti saatavilla ja säännöllisesti ja että hankalassakin tilanteessa henkilöstön työhyvinvointi säilyy.
Ratkaisu
Vantaalla on tapana, että asioita ratkotaan ja kehitetään yhteistyöllä ketterästi ja innovatiivisesti, aidon tarpeen mukaan. Poikkeustilanteen iskiessä emme jäänet pähkäilemään vaan aloimme toimia ripeästi hyödyntäen mahdollisimman paljon jo olemassa olevia toimintamalleja, palveluita ja työkaluja, tietysti uuteen tilanteeseen tuunaten. Näin saimme tukimateriaalia ja palveluita kasaan ripeästi jo parissa viikossa. Esimerkiksi perehdytysmalli väliaikaisesti uusiin tehtäviin siirtyville luotiin keväällä 2020 viikossa sosiaali- ja terveystoimen sekä HR:n kehittämispalveluiden asiantuntijoiden yhteistyönä. Uusien palveluiden, toimintamallien ja tukimateriaalin kehittelyssä oli mukana laajasti erilaisia osaajia: HR:n asiantuntijoita, eri toimialojen asiantuntijoita, johtoa sekä ulkoisia kumppaneitamme.
Tulokset
Ohjeita oli kaikille työntekijöille ja esimiehille monipuolisesti ja helposti löydettävissä. Kun kaikki ohjeet, tukimateriaalit yms. oli koottu yhteen paikkaan, ei tietoa tarvinnut etsiä useista eri lähteistä. Poikkeusaikaan luoduista uusista palveluista ja tukimateriaaleista saatiin paljon positiivista palautetta, ja osa uusista innovaatioista jää elämään ja jatkokehitettäväksi.

Yhteyshenkilöt

Meri Nikkanen
meri-tuulia.nikkanen@vantaa.fi
Viestintäsuunnittelija
Vantaan kaupunki / Viestintä