23.8.2018
Tuupalan yläkoulu, Kuhmo

Kepeää mentorointia

Käytössä

Tarve ja tavoitteet
Uudet opettajat ovat tähän mennessä tulleet ja menneet. Yhä harvempi kiinnittyy paikkakunnalle ja tuo oman lisänsä yhteisen sosiaaliseen pääomaan. Oma työ suoritetaan hyvin, mutta jotain puuttuu. Työtäni on muista syistä kevennetty, joten minulla on ollut aikaa keskusteluille. Asetin itselleni tavoitteen tehdä uusien kollegojen olo mukavaksi ja että joku on kiinnostunut avoimesti ja vilpittömästi, miten hänellä menee. Samalla haluan ajaa uutta opetussuunnitelman sisään, erityisesti toiminnallisuutta, digitaalisuuden ja oppilaan oman potentiaalin esiin nostamista.
Ratkaisu
Istuin ja join kahvia. Kysyin ”hyppytuntilaisilta” kuulumisia. Esitin yhteisiä harrastuksia, kävelyllä tai kahvilla käyntiä. Kysyin, miten oppilaiden kanssa menee. Keskustelin iloista ja haasteista, nostin vaikeuksista esiin hyviä puolia. Otin esiin pedagogista mahdollisuuksia kohdata oppilas, luoda hyviä yhteisiä kokemuksia ja näkyvyyttä koulutyön prosesseihin. Työn
Tulokset
Työn ilo, innovatiivisuus ja tehokkuus on kasvanut ja kasvaa edelleen. Oppilaat viihtyvät koulussa yhä paremmin. Käytöksen ohjauksen haasteet helpottuvat.
Toiminnasta tulee yleinen toimintatapa.

Yhteyshenkilöt

Maarit Rauhala
maarit.rauhala@kuhmo.fi
Lehtori
Kuhmon kaupunki, sivistystoimi