17.4.2020
Helsingin kaupunginkirjasto, Helsinki

Helsingin kaupunginkirjasto otti digiloikan

Valmis

Tarve ja tavoitteet
Helsingin kirjastoissa ei heitetty hanskoja tiskiin, kun kirjastot päätettiin sulkea koronaepidemian vuoksi. Saman tien alettiin miettiä, miten palveluja voidaan tarjota etänä. Helsingin kaupunginkirjasto haluaa olla kaupunkilaisten elämässä poikkeusaikanakin.
Ratkaisu
Digikirjoihin on hankittu lisälisenssejä, jotta jonotusajat eivät olisi kohtuuttomia. Henkilökunta antaa etäneuvontaa puhelimitse, sähköpostitse ja chatissa. Kirjaston asiakkaat ovat olleet huolissaan eräpäivistä ja sakkomaksuista. Jotkut kyselevät, milloin kirjasto taas aukeaa. Koululaisilta ja heidän vanhemmiltaan tulee tiedonhakupyyntöjä.

Kirjasto tavoittaa ihmisiä myös sosiaalisessa mediassa: Facebookissa ja Instagramissa. Niiden kautta halutaan olla yhteydessä asiakkaisiin ja antaa vinkkejä esimerkiksi digikirjoihin.

Parissa päivässä kirjastojen sulkumääräyksen jälkeen laitettiin kuvausstudio pystyyn ja alettiin striimata päivittäisiä satutunteja ja kirjailijavierailijoiden haastatteluja Helsinki-kanavalle ja Kirjastokaistalle.

Koronakriisin alkaessa kirjasto jakoi muutaman kirjan poistokirjakasseja noin viikon ajan ennen kuin Aluehallintovirasto määräsi toiminnan keskeytettäväksi mahdollisen tartuntariskin vuoksi.

Kirjastossa työskennellään myös suljettujen ovien takana. Asiakastyöstä vapautunut aika on käytetty korvaavien verkkopalvelujen kehittämiseen sekä kokoelmien, tilojen ja laitteiden ylläpitotehtäviin. Kevään uutuuskirjat on käsitelty ja syksyn kirjat on tilattu. Uusille kirjoille on tehty tilaa vanhoja poistamalla. Kokoelmia on järjestelty ja inventoitu, mihin ei normaaliloissa ole aikaa riittävästi. Työntekijät ovat myös päivittäneet erikoislaiteosaamistaan ja tehneet asiakasohjeita niiden käyttöön.
Tulokset
Helsingin kaupunginkirjastossa digitaalisten lehtien, kirjojen ja äänikirjojen käyttö on kasvanut 30–50 prosentilla poikkeustilan alkamisen jälkeen. Suosituimmilla striimatuilla satutunneilla on ollut tuhansia katsojia.

75 prosentille työntekijöistä on riittänyt töitä kirjastossa, vaikka ovet ovat kiinni. Loput ovat siirtyneet Helsinki-apuun, jossa autetaan ikäihmisiä esimerkiksi kauppa- ja apteekkiasioinnissa.

Helsingin kaupungin kirjastopalvelujen johtaja Katri Vänttinen toivoo, että paljon uusia käyttäjiä saaneet digipalvelut pysyvät yhtä aktiivisessa käytössä senkin jälkeen, kun kirjastot jälleen avataan.

Yhteyshenkilöt

Katri Vänttinen
katri.vanttinen(ät)hel.fi


Jaa Twitterissä Jaa Facebookissa Jaa LinkedInissä Tulosta
Kehittämiseen ovat osallistuneet
Johto/esihenkilöt
ja henkilöstö

Toimialat

Toiminnot

Teemat